غذاهای حاوی کربوهیدرات فراوان باعث افزایش سطح قند خون حتی در افراد غیر دیابتی می شوند

27 ژوئیه 2018 - قند خون افرادی که به دیابت یا پیش دیابت مبتلا نیستند، در پاسخ به غذاهای مملو از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه، افزایش می یابد.
در این تحقیق که با شرکت 57 نفر انجام شد، اکثر افراد به دیابت یا پیش دیابت مبتلا نبودند، اما تعدادی از شرکت کنندگان به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت مبتلا بودند.
محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، به هر یک از
شرکت کنندگان، یک مانیتور مداوم گلوکز (CGM) برای اندازه گیری قند خود در طول روز اهدا کردند. محققان به بررسی تاثیر انواع مختلف غذاها بر میزان قند افراد شرکت کننده پرداختند.
محققان پاسخ های قند خون افراد را پس صرف سه صبحانه ی مختلف: کورن فلکس با شیر، ساندویچ کره بادام زمینی، و یک قطعه پروتئین، بررسی کردند.
نتایج این بررسی ها محققان را شگفت زده کرد: قند خون 80 درصد از شرکت کنندگان بعد از خوردن کورن فلکس و شیر افزایش یافت.
این امر بسیار قابل توجه است زیرا اکثر شرکت کنندگان به دیابت یا پیش دیابت مبتلا نبودند.
دکتر Michael Snyder ، استاد و ریاست بخش ژنتیک دانشگاه استنفورد، گفت: بر اساس این نتایج ، شما باید تصمیم بگیرید که چه غذایی را برای خوردن انتخاب کنید، اما اعتقاد شخصی من این است که احتمالا باید از خوردن بسیاری از اقلام غذایی پرکربوهیدرات صرفنظر کرد.
به طور کلی، نتایج نشان داد میزان قند خون افرادی که به دیابت یا پیش دیابت مبتلا نبودند، در 2 تا 15 درصد از زمان ها در محدوده ی قند خون افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت بود.
دکتر Snyder درباره این نتایج گفت: تعداد افرادی که دارای قند خون بسیار بالایی می باشند، در حال افزایش است و حتی آنها از وضعیت خود بی اطلاع هستند. ما مشاهده می کنیم که برخی از افرادی که تصور می کنند سالمند، دچار اختلال در تنظیم قند خون (گاهی اوقات به شدت افراد مبتلا به دیابت) هستند و آنها از آن اطلاعی ندارند.
دکتر Snyder همچنین گفت CGM ها می توانند نقش مهمی در کمک به مردم برای اطلاع از تاثیر انتخاب های شیوه زندگی خود بر وضعیت سلامتشان داشته باشند و
این می تواند به آنها کمک کند تا شیوه زندگی خود را بهبود بخشیده و از ابتلا خود به دیابت جلوگیری کنند.
وی افزود: ما فکر می کنیم که استفاده از مانیتورهای مداوم گلوکز در ارائه ی اطلاعات درست و زودهنگام، قبل ظهورعلایم دیابت، اهمیت دارد، تا مردم بتوانند با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود، از پیشرفت بسوی دیابت جلوگیری کنند. این مطالعه در PLOS Biology journal منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jul/high-carbohydrate-foods-lead-to-high-sugar-levels-even-in-people-without-diabetes-98154217.html